تعزیه داران محبان الزهرا(س)-شهرری.میدان نماز
متفاوت ترین هیئت برگزار کننده آیین شبیه خوانی در ایران

ضمن عرض سلام و ارادت وتشکر از شما به خاطر بازدید از پرتال هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) به اطلاع میرساند  درصورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر از این هیئت از اینستاگرام و کانال تلگرام ما که هردو به آدرس زیر میباشد بازدید نمایید.باتشکر.

 taziehdaran


نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط تعزیه داران

اشاره روز نامه جوان به هیئت تعزیه داران محبان الزهرا (س)

 

هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) نیازمند فضایی مناسب برای تعزیه خوانی

 

 

هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) یکی از بزرگترین هیئت های تعزیه خوانی است که تمام تعزیه های آن کاملاً مستند به تاریخ اسلام است و همواره از استقبال باشکوه مردم برخوردار است . اما چیزی که اعضای این هیئت را آزار می دهد نداشتن فضایی مناسب برای اجرای برنامه ها و نگهداری وسایل تعزیه است که اگر این معضل توسط خیرین نیک اندیش و مسئولان مرتفع شود در آینده بیش از پیش شاهد تعزیه خوانی غنی و پرمحتوای این هیئت با سابقه در قبله تهران خواهیم بود.

به گزارش جوان ، هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) در شهرری از سال 1374 به همت استاد حسین فرخ رو ، استاد داود شعبانعلی ، حاج عباس افشار طوس ،حاج محمد رضا ملاعلی ،هسته اولیه این هیئت در میدان نماز در زیر زمین منزل واقف مرحوم علی اصغر ملاعلی فعالیت خود را آغاز کرد .

این هیئت در  سال نخست تنها با یک شمشیر ، یک سپر ، یک خود ، یک دست لباس قرمز ، پنج دست لباس مشکی  ، برنامه خود را آغاز کرد . هیئت حضرت علی اکبر دولت آباد شهرری و مرحوم استاد اصغر قمی پور در نخستین اجرای این تعزیه مقداری تجهیزات به این هیئت قرض داد و نخستین نسخ تعزیه از نوار کاستهای تعزیه موجود و نوشته از آن سال توسط استاد حسین فرخ رو جمع آوری و مکتوب شد و در ماه های محرم ، صفر ، رمضان ، ایام فاطمیه و شهادت معصومین (ع) اجرا شد . این هیئت در نخستین ماه رمضان آغاز فعالیت خود با ده نفر سی و هفت شب اجرا برنامه  داشت و در محرم همان سال تعداد اعضای این هیئت به بیست و پنج نفر رسید . یکی از اعضای این هیئت در گفت و گو با خبر نگار جوان در رابطه با حسشان در هنگام تعزیه خوانی اظهار داشت : اگر بخواهیم ازرابطه با تعزیه با درونمان بگوییم قابل ذکر است که تعزیه شادی زندگی ماست و از طفولیت  در ما شکل گرفته است و در یک کلام تعزیه عشقی است که باعث و بانی آن خود امام حسین و اهل بیت  (ع) هستند . وی گفت : همسران و خانواده های ما هم در خانه زمینه زمینه سازی  اجرای یک تعزیه خوب را برعهده گرفته بودند . برای نمونه از دوخت و دوز لباس های تعزیه گرفته تا شستن آنها .این شبیه خوان عنوان کرد :از همان ابتدا سعی کردیم با حضور یک روحانی در هیئت همه مسائل و نکات شرعی را برای همه اعضا از کوچکترین تا بزرگترین عضو بیان کنیم . وی در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با استقبال مردم از تعزیه خوانی عنوان کرد: در هرکجا که اجرا داشته و داریم اولیاء برای ثبت نام بچه هایشان می آیند ولی چون کما فی السابق از داشتن یک فضای دائمی و بزرگ محروم هستیم امکان استفاده و پرورش این ظرفیت عظیم را نداریم . هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) در حال حاضر با حضور 37 نفر شبیه خوانی خود را پیگیری و اجرا می نماید که از این میان دو نفر اهل کرج می باشند که بعضاً برای اجرا و پیگیری تعزیه بیش از هفده روز مداوم در شهرری حضور یافته و وظایفی که بر عهده گرفته اند را با تمام توان دنبال می کنند . یکی دیگر از اعضای این هیئت در رابطه با تاثیر این هیئت برمردم و جامعه خاطر نشان کرد : یک روز که یک راننده کامیون که برای ما داربست آورده بود وقتی دید حتی خردسالان ما با عشق در حال جابه جایی داربست هستند از دیدن این صحنه گریه اش گرفته بود . به گزارش جوان : این هیئت از همان سال هفتادو چهار تا به امروز در هر نقطه ای از تهران که اجرا داشته اند ریالی برای خود دریافت نکرده اند و هزینه های دریافتی فقط و فقط صرف مخارج  جاری هیئت می گردد .  یکی دیگر از خصوصیات این هیئت از ابتدا تا کنون برای عضو گیری خردسالان و نوجوانان داشتن کارنامه و معدل خوب بوده و هست و اگر اجرای برنامه های تعزیه حتی به مقدار کمی موجب تضعیف درسشان بشود با حضورش در تعزیه مخالفت می شودتا اینکه آن درس یا ترم را با تلاش جبران کند و هم اکنون به لطف خدا از خردسالان تا بزرگان این هیئت که در بین آنها استاد دانمشگاه ، معلم ، مدیران سابق و دانشجویان هستند همگی بدین شکل به تعزیه پیوستند و این هیئت بالاترین سطح علمی را حد اقل در استان تهران داراست . گفتنی است ، در حال حاضر این هیئت برای کوچکترین تا بزرگترین اجرا دارای پانصد دست لباس تعزیه است که فقط تهیه پانزده دست چکمه در سال جاری سه میلیون و پانصد هزار تومان برای این هیئت هزینه در بر داشته است و ملکی هم که در آن اجرای برنامه می کنند سی میلیون تومان هزینه رهن در بر دارد . یکی دیگر از اعضای این هیئت در ارتباط با بهترین اجرایشان به خبرنگار جوان گفت : یکی از لذت بخش ترین تعزیه های ما اجرا برای بیست مادر شهید بود که روی یک فرش دوازده متری اجرا شد .

وی ادامه داد : از ابتدای تاسیس این هیئت هم تا به حال حدود دویست نفر آمده اند و نقش آفرینی کرده اند و از خردسال هفت ساله تا مرد شصت و سه ساله در تعزیه داشته و داریم .

فرد دیگری که مسئولیت پشتیبانی این هیئت را برعهده داشت در گفت و گو با خبرنگار جوان گفت  : به لطف خداوند متعال  و بزرگی اهل بیت (ع) در حال حاضر دارای چهل میلیون تومان سیستم صوتی ، چهارصد متر چادر برزنت بزرگ ، صدو هشتاد شاخه لوله داربست و ده میلیون تومان سیستم نورپردازی و ده میلیون تومان لباس و چکمه و شمشیر و سپر هستیم که متعلق به خود تعزیه است و گروه موزیک ما دارای نی ، فلوت ، ترومپت ، درام ، سنچ و طبل هستند و دوست عزیزمان که نی و فلوت می نوازند جزو کنسرت های بزرگ کشور هستند .

تفاوت هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) :

کل اعضای هیئت بومی هستند و از نظر تجهیزات کاملترین هیئت در کشور هست و هیچ کدام از اعضای این هیئت از این راه امرار معاش نمی کنند .

اهداف هیئت :

نزدیک کردن تعزیه به واقعیت از راه مطالعه مقتل هایی چون ابی مخنف و لهوف سید ابن طاووس .

ویژگی های هیئت :

وجود جلوه های ویژه میدانی و جلوه های صوتی ، نورپردازی و طراحی صحنه است و سعی می شود سن خاننده هر یک از نقش هایی که در تعزیه اجرا می کنند به سن اهل بیت (ع) در واقعه عاشورا نزدیک تر باشد و همانطور که ذکر شد برای نزدیکتر کردن فضای جنگ واقعه کربلا تا جایی که امکان دارد در این تعزیه از جلوه های میدانی استفاده می شود . برای مثال در حرب حضرت علی اکبر (ع) از مداحی متناسب مداحان با آن صحنه در قالب پخش میکس صوتی استفاده می شود و برای جلوگیری استفاده از آلات موسیقی هفده ساعت مداحی گوش داده می شود تا بتوانند برای صد ثانیه اجرا بهترین انتخاب را داشته باشیم .

نیم نگاهی به اجراهای این هیئت :

اجرا در پادگان های نظامی ، دانشگاه تهران ، واحدهایی از دانشگاه آزاد اسلامی ، مناطق شهرداری تهران ، مدارس مختلف ، همایش های مدعوی ، مساجد و تکیه های عزاداری .

 


نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط تعزیه داران

 

هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) در سال 1374 به  مدیریت استاد حسین فرخ رو توسط زنده یاد حاج علی اصغر ملاعلی پایه گذاری شد . مرحوم ملاعلی طبقه زیر زمین منزل خود را به عنوان حسینیه هیئت وقف نمود و محل اجرای هیئت نیز در شهرک گلها جنب اداره اوقاف و امور خیریه سابق قرار گرفت .اعضای هیئت در بدو تاسیس به حد اکثر 10 الی 15 نفر میرسید . اما امروز تعداد اعضا به حداقل 60نفر میرسد و این چیزی نیست جز لطف حضرت باری تعالی .

هیئت تعزیه داران به اجرای تعزیه در مکان ثابت اکتفا نکرد بلکه در این سالها  مبادرت به اجرای تعزیه در سازمانها ، شهرها ، دانشگاه ها ، هیئت ها ، ارگانها ، امامزاده ها و مدارس مختلف  نمود .

از سال 1385 هیئت تعزیه داران محبان الزهرا (س) اقدام به ایجاد سبک جدیدی در حوزه اجرای شبیه خوانی در ایران نمود و آن : استفاده از جلوه های نوری و صوتی و ویژه میدانی بود . هدف از اجرای این سبک نزدیک تر شدن به احادیث و حزن بیشترمستمعین باتوجه به روایات سند دار منقول ، بوده است .

بعضی از گروه های تعزیه خوانی این اقدام هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) را نپسندیده و معتقدند که تعزیه باید به همان شکل سنتی خود اجرا شود .

اما به لطف آقا امام حسین (ع)از تاریخ اجرای این سبک در هیئت تا به امروز حتی یک موردانتقاد در خصوص این امر به مدیر هیئت گزارش نگردیده بلکه با استقبالی خیلی خوب از سوی بینندگان و مستمعین در تمامی مکانهایی که اقدام به اجرا داشته ، گردیده است.

در خصوص اعضا

در هیئت تعزیه داران هر عضو دارای شرح وظایف می باشد که در مطالب آتی چارت سازمانی هیئت را جهت استحضار به حضورتان معرفی مینماییم .

هیئت در خصوص لوازم و تجهیزات کاملا خود کفابوده و تمامی لوازم از محل نزورات و کمکهای مردمی تامین گردیده است و ریالی از آن تحت هیچ شرایطی غیر از نیازهای خود هیئت در جای دیگری مصرف نمی شود .

جهت استحضار به اطلاع می رسانیم که تمامی اعضا یا دانش آموز یا دانشجو یا کارمند ودارای شغل مستقل بوده  و خدایی ناکرده ازدرآمدهای هیئت هیچ گونه سودی نمی برند.

در پایان خدای بزرگ را به خاطر لطفی چون توفیق برپایی مجلس عزای سالار شهیدان شاکر بوده واز حضرت باری تعالی شفاعت حضرتش در قیامت راخواستاریم . انشا الله

 


نوشته شده در تاريخ برچسب:درباره هیئت, توسط تعزیه داران

 

آنچه امروزه به عنوان آیین «تعزیه» در کشور شناخته می شود، در حقیقت شکلی نمایشی است که در دوره ناصرالدین شاه (1313 : 1264 هجری قمری) به اوج شکوفایی و تکامل رسید
 «تکیه دولت» به عنوان بزرگ ترین نماد تماشاخانه اختصاصی، برای اجرای نمایش های تعزیه در این دوران ساخته شد و «معین البکاهای» مشهور و نسخه نویسان بزرگ تعزیه همگی در این زمان زندگی می کردند
 هرچند ادله و شواهد تاریخی نشان می دهد که پادشاهان قاجار صرفاً بدان جهت از تعزیه حمایت می کردند که بر ظاهر معتقد بودن خود، نقابی داشته باشند و در حقیقت چنین نحوه حمایتی از این هنر آیینی در آن زمان بیشتر شکل عوام فریبانه داشت و اگر شکوه تعزیه را نیز در آن دوران شاهد هستیم، این امر بیشتر مدلول وجود هنرمندان و بزرگانی است که خالصانه دل در گرو عشق به خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) داشتند و برای روشنگری مردم، از این هنر به بهترین نحو ممکن بهره می بردند
 روی کار آمدن «رضاشاه»، به سبب کینه وی از رشد نگاه اسلامی در جامعه، انواع محدودیت ها در اجرای برنامه های مذهبی به ویژه برپایی تعزیه های حسینی در جامعه اعمال شد و این امر موجب شد تا این هنر آیینی و ریشه دار، کم کم به سمت افول حرکت کند و فقط به صورت پنهانی در بازار و یا خانه های برخی مردم به حیات مخفیانه خود ادامه دهد 
اما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بار دیگر این هنر رونقی مجدد یافت و راه خود را از درون خانه ها به میادین و کوچه های شهر باز کرد و اکنون با حمایت های دولتی و تلاش بازماندگان عصر طلایی این هنر، قدم های جدیدی را به سوی احیا و اعتلای خود برداشته است
 
تعزيه ايراني ترين آيين نمايشي سوگ در احياي مصائب عاشورا
 تعزيه در راستاي اعتلاي شيوه هاي نمايشي ، آيين ها و خرده آيين هاي مراسم سوگ ايراني ، تاريخي به قدمت تمدن اسلامي در ايران دارد و به عقيده بسياري از كارشناسان ، اين شيوه نمايشي در حقيقت شكل تكامل يافته مراسم سوگواري دشت كربلا و سيد و سالار شهيدان ، حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است كه از زمان وقوع اين رخداد در سال 61 هجري قمري توسط مردم و شيفتگان واقعي خاندان عصمت و طهارت (ع) و جهت زنده نگه داشتن پيامهاي اين نهضت آغاز شد و در سير تطور خود طي تاريخ به آن شكلي به اجرا رسيد كه اكنون از آن به نام تعزيه ياد مي شود هر چند بخشي ديگر از پژوهش ها و مطالعات تاريخي در موضوع پيشينه شكل گيري اين آيين نشان ميدهد كه چنين مراثي و سوگواره هاي نمايشي ايراني ، ريشه در آيين هاي باستاني ايرانيان مانند ميترائيسم ، آيين سوگ سياووش ، و يا مراثي يادگار زريران دارد ، اما بدون شك محكم ترين اسناد دال بر شكل گيري شمايل ابتدايي آيين تعزيه به زمان ورود اسلام و تمدن ايراني باز ميگردد

نوشته شده در تاريخ برچسب: تعزیه, توسط تعزیه داران

 


نوشته شده در تاريخ برچسب:ساختار تعزیه, توسط تعزیه داران

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد